Motoryzacja, Transport, Serwisy Samochodow

Rodzaje opon

Wielu z nas wydaje się, że opony mają tylko jedną postać, a mianowicie taką jaką widzimy w samochodach. Tak naprawdę jest trochę inaczej, występuja podziały opon, np. ze względu na budowę wewnętrzną, lub też ze względu na kształt bieżnika. Poniżej postaram się omówi przynajmniej w jakimś stopniu te podziały, aby przybliżyć wszystkim przynajmniej „obrazowo”, o czym w tym wszystkim chodzi. Na początku zajmijmy się podziałem opon ze względu na kształt bieżnika. Bieżnik, przekładając to na czysto zrozumiały język polski, jest część opony, która „kontaktuje” się z podłożem, czyli wchodzi w sferę kontaktu z nim. Do tego typu opon zaliczamy między innymi: slicki, rowkowe, kolcowe i klockowe. My jednak zajmijmy się teraz tylko dwoma oponami, a mianowicie slickami oraz rowkowymi. Opony slickowe, mają po prostu gładki bieżnik, a więc nie ma na jego powierzchni żadnych „wzniesień”, wgłębień, etc. Mają zastosowanie w wyścigach samochodowych, gdyż są to opony bardzo szybkie, jednak spisują się tylko i wyłącznie przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, a więc nie ma mowy tutaj, o jeździe podczas opadów. Natomiast opony rowkowe to takie, które przydzaą się w warunkach, gdy np. pada deszcz. Dzięki swoim licznym rowkom na powiedzchni bieżnika, odprowadzają one wodę z powierzchni koła. Jeśli chodzi o podział opon ze względu na budowę wewnętrzną, możemy rozróżnić takie jak: diagonalne, radialne, dętkowe i bezdętkowe. Nie będziemy opisywać dokładnie budowy każdej z wyżej wspomnianych opon, gdyż jest ona dosyć skomplikowana, a myślę, że tą wiedzę i tak nikt nie wykorzysta w praktyce. Zajmijmy się tylko po krótce oponą bezdętkowką, która jest ciekawym przypadkiem. Jak sama nazwa wskazuje, brak jest tutaj dętki, a między obręczą, a oponą znajduje się odpowiednia stopka, zamiast dętki.


polecam akumulator szczecin www.e-moto.pl terazauto.pl/dywaniki-citroen salon lexus warszawa lexuswarszawa-pulawska.pl