Motoryzacja, Transport, Serwisy Samochodow

Przód czy tył, czyli gdzie dać nowe opony?

Standardowa wymiana opon z zimowych na letnie raczej nie sprawia większych problemów, gdy jest wykonana w odpowiedni sposób. Zwykle każda z czterech montowanych opon jest taka sama, więc sam montaż nie wzbudza żadnych kontrowersji. Dyskusje zaczynają się, gdy mamy dwa komplety opon i jeden z nich posiada bieżnik w lepszym stanie. Można powiedzieć, że szkoły są dwie. Jedni utrzymują, że opony w lepszym stanie należy umieścić na osi napędu. Inni wyznają zasadę, że bezwarunkowo lepszy bieżnik powinien znaleźć się przodu, ponieważ łatwiej jest sterować wówczas pojazdem. Kto ma rację? Całkiem niedawno wyjaśniono, dlaczego lepsze opony powinny znaleźć się na tylnych kołach. Nie ma znaczenia, na którą oś mamy napęd. Istotne jest tylko i wyłącznie to, że lepsze bieżniki mają być umiejscowione tam, gdzie trudniej jest kontrolować nagłe poślizgi pojazdu. Nie od dziś wiadomo, że najbardziej groźnymi i najtrudniejszymi do opanowania są sytuacje, w których nagle zaczyna gwałtowanie zarzucać tyłem samochodu podczas, na przykład hamowania na śliskiej nawierzchni. Zdarza się, że w takich przypadkach dochodzi do obracania wokół własnej osi. Kierowca może wówczas całkowicie utracić kontrolę, co stwarza bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia. Dlatego tak istotne jest, aby to właśnie tył miał znacznie lepszą przyczepność do podłoża. Będąc świadomym mechanizmu, w jaki zachowuje się samochód w czasie poślizgu, warto jest zadbać o to, aby nasze cztery kółka był dobrze przygotowany na taką ewentualność. Jedna prosta decyzja, która poprawia poczucie bezpieczeństwa.

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

pożyczka przez internet