Motoryzacja, Transport, Serwisy Samochodow

Ocena silnika w pracy

Łatwość rozruchu mozna ocenić przez kilkakrotne uruchamianie silnika w krótkich odstępach czasu.
Podczas rozruchu silnika zimnego urządzenie rozruchowe gaźnika powinno być włączone ( dźwigienka rozruchowa podniesiona ), podczas rozruchu silnika gorącego – całkowicie wyłączone. Pedał gazu nie powinien być wciśnięty zarówno przy silniku zimnym, jak i gorącym). Rozruch powinien nasepować podczas każdego włączenia dźwigienki rozrusznika. Brak rozruchu (wał korbowy silnika nie obraca się) może być spowodowany uszkodzeniem instalacji elektrycznej, rozrusznika, pęknięciem cięgna rozrusznika (ew.jego złą regulacją) lub plastykowej opory pancerza cięgna albo uszkodzeniem silnika (np.zatarciem).
W celu wyeliminowania jednej z przyczyn – należy otworzyć pokrywę silnika i w ciśnąć do oporu(np.prętem drewnianym) dźwigienkę przy rozruszniku. jeżeli silnik zostanie uruchomiony – sprawdzić cięgno rozrusznika. Jeżeli silnika nie można uruchomić – należy sprawdzić łatwość obracania ręką walu korbowego za koło pasowe, następnie mocowanie przewodu akumulator – rozrusznik, stan akumulatora, rozrusznika itd.