Motoryzacja, Transport, Serwisy Samochodow

Budowa opony

Opona samochodowa ma bardzo skomplikowaną budowę, choć zazwyczaj ludzie uważają, że jest ona bardzo prymitywna. Warto zaznaczyć tutaj, że oponę tworzy szereg połączonych podczas wulkanizacji elemntów. Jednak opona zbudowana jest przede wszystkim zbudowana z takich elementów jak: bieżnik, osnowa, opasanie oraz stopka. Po krótce opiszemy poniżej każdy z wyżej wspomnianych elementów, przybliżając tym samym częściowo budowę opony. Zacznijmy od bieżnika, gdyż jest to część opony wysunięta, jakby to ująć, najbardziej na zewnątrz. Jest to częśc opony odpowiedzialna za kontakt jej z nawierzchnią, a także, a nawet przede wszystkim przyczepność. Na powierzchni bieżnika występują różnego rodzaju zagłebięnia, czy też „wzniesienia”, przez co rozróżniamy różne opony, właśnie ze względu na kształt bieżnika. Do tego typu opon możemy zaliczyć np. slicki, czy też rowkowe. Osnowa, jest kolejnym elementem budującym oponę, jest to warstwa znajdująca się zaraz pod opasaniem, występuje w postaci warst kordu i jest ułożona pod różnymi kątami. Wykonywany jest on z różnych materiałów, np. włókna szklanego. Osnowa decyduje ona w dużym stopniu o wytrzymałości opony. Idąc dalej, następnym elementem w budowie, jest opasanie, czyli warstwa znajdująca się bezpośrednio pod bieżnikiem. Jest ona zbudowana z najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem, jest między innymi zapobieganie deformacją czoła opony. Kolejnym, a zarazem ostatnim elementem jest stopka, czyli część opony, stykająca się z obręczą (felgą).


Busy-Wynajem.pl nowe części samochodowe